Ile kosztuje sklep internetowy w 2023 roku?
Wygoda w przeglądaniu produktów bez konieczności odwiedzania stacjonarnych sklepów, dostępność oferty przez całą dobę i znacznie atrakcyjniejsze ceny w stosunku do tych oferowanych na miejscu to najczęściej wymieniane powody, dla których konsumenci decydują się na zamawianie towarów online. Taką formę zakupów statystycznie wybierało w 2022 roku aż 77% konsumentów. Przekłada się to jednocześnie na ilość powstających co miesiąc sklepów internetowych – liczba ta obecnie plasuje się w granicach 350. Czy mimo dobrej koniunktury biznes tego rodzaju będzie się opłacał również w roku 2023, biorąc pod uwagę aktualną sytuację gospodarczą? Ile może kosztować prowadzenie własnego sklepu online i jakie jego elementy należy wziąć pod uwagę?
Rodzaje platform dla e-commerce
Podstawą każdego sklepu internetowego jest platforma, za pomocą której będzie dokonywana sprzedaż. Można zdecydować się na jedną z dwóch podstawowych rodzajów jej prowadzenia: platformę typu marketplace lub taką, która umożliwia znacznie lepsze, indywidualne dopasowanie do własnych potrzeb pod względem nawigacji na stronie, jej wyglądu czy sposobu administrowania.
W pierwszym przypadku wśród najlepiej rozpoznawalnych platform sprzedażowych marketplace należy wymienić: Allegro, Amazon, eBay czy Aliexpress. To pewien sposób na uniknięcie konieczności zakładania własnego sklepu internetowego, wyszukiwania na własną rękę domeny, hostingu i innych elementów związanych z poprawnym funkcjonowaniem takiego przedsięwzięcia. Mimo możliwości połączenia własnego sklepu, postawionego na osobnej domenie, z większą platformą, traktowaną jako wsparcie sprzedaży, zwiększające widoczność w sieci, taka opcja zawsze pociąga za sobą znaczne ograniczenia. W tym wypadku najczęściej założenie konta, a nawet umieszczenie produktu na stronie platformy jest bezpłatne. Platforma zwykle pobiera prowizje od już sprzedanych produktów, dopasowując jej wysokość do rodzaju kategorii, w jakiej zostały wystawione i mogą one sięgać od kilku do kilkunastu procent.
Znacznie większe możliwości daje wybranie platform e-commerce, które mają oczywiście określony zakres proponowanych rozwiązań, jednak są znacznie bardziej elastyczne pod względem indywidualizacji, niż opcje wymienione wcześniej. Jeśli wybór pada na bardziej taką właśnie platformę, w której możliwe jest samodzielne decydowanie o skonfigurowaniu sklepu, sposobie jego uruchomienia, promowania czy zarządzania, trzeba liczyć się automatycznie z większym nakładem pracy własnej oraz z większymi kosztami utworzenia takiej działalności. Najczęściej wybieranymi platformami tego rodzaju są platformy SaaS, czyli abonamentowe, zdecydowanie najpopularniejsze, chociaż też mające pewne ograniczenia. Ich zaletą jest brak konieczności zatrudniania dodatkowo dewelopera. Obok nich dostępne są też platformy typu open source – z bezpłatnym dostępem do kodu umożliwiającego wdrożenie sklepu, który zazwyczaj jednak wymaga wsparcia technicznego; dedykowane, czyli projektowane na zamówienie i licencyjne – przygotowywane dla największych graczy i wykorzystujące już istniejące struktury. Szacuje się, że wykorzystanie na start najprostszej z nich, czyli platformy SaaS, to w 2023 roku koszt około 1 000 – 1 500 zł.
Domena
Posiadanie własnego sklepu internetowego wymaga kreatywności już w chwili jego zakładania. Domena, czyli adres, pod jakim będzie dostępny, jest jedną z najważniejszych kwestii, o jakie należy zadbać. Aby domena miała sens, powinna odpowiadać profilowi działalności, a jednocześnie musi być chwytliwa, jak najkrótsza i jak najprostsza do zapamiętania dla potencjalnego klienta. Zdobycie takiej domeny jest coraz trudniejsze ze względu na ilość powstających sklepów internetowych oraz wszelkich innych stron www.
Drugą ważną kwestią związaną z domeną jest wybranie zasięgu działania strony. W tym zakresie istnieją trzy możliwości: domeny globalne, lokalne i branżowe. Pierwsze z nich są najbardziej uniwersalne – to rozszerzenia stron takie jak: .pl, .com, czy .net. Rejestracja takiej strony to koszt wahający się w granicach od 10 do 115 zł. Do tego należy doliczyć opłatę za transfer – tutaj koszty zawierają się w widełkach od 75 do 115 zł oraz cenę za odnowienie domeny, płaconą przy zbliżaniu się końcu pierwszego okresu umowy. Cena zwykle wynosi około 60 do 115 zł. W przypadku lokalnych domen, takich, jak: .gmina.pl, .mazury.pl czy .waw.pl, cena rejestracji to zwykle symboliczne 10 zł, kwota transferu to od 35 do 150 zł, a koszt odnowienia nie więcej, jak 150 zł. W przypadku branżowych domen, na przykład związanych z zabawkami, jak: .toys czy z fotografią, jak: .photo, to znacznie wyższe koszty. Rejestracja takiej domeny wynosi zwykle od 125 do nawet 430 zł, ceny transferu będą w granicach 75 do 550 zł, a za odnowienie domeny – od 75 do 550 zł. Ostatecznie więc cena domeny będzie zależeć od miejsca, w jakim zostanie wykupiona oraz formy, jaką przybierze. Najkorzystniejsze oferty wykupu domen można zawsze znaleźć, wybierając całe pakiety – na przykład w parze z hostingiem.
Hosting
Zwykle roczne rozliczenie za posiadanie strony internetowej zawiera dwa elementy: abonament za domenę oraz właśnie hosting, czyli utrzymanie jej na konkretnym serwerze. Cena hostingu będzie się różnić od wybranej opcji, w tym wypadku bowiem również można mieć do czynienia z kilkoma pakietami, zawierającymi – bądź nie – konkretne elementy. Dobry hosting nie będzie ograniczał klienta pod kątem ilości umieszczanych na serwerze domen ani transferu. Warto też wybierać tych dostawców, którzy oferują prędkość pracy wynoszącą 1 Gb/s lub podobną, aby mieć pewność, że treści będą się błyskawicznie wyświetlać na stronie odbiorcy. Równie ważny jest tzw. uptime, czyli stabilność strony i jej niezakłócone niczym działanie. Właściciel domeny powinien też zadbać o to, by móc konfigurować i mieć dostęp do swojego konta z każdego miejsca, gdziekolwiek jest – dlatego optymalnym rozwiązaniem jest dostęp do panelu użytkownika bezpośrednio z pozycji przeglądarki internetowej. Bardzo dobre hostingi zagwarantują dodatkowo bezpłatną pomoc techniczną, jeśli coś pójdzie nie tak.
Hosting najkorzystniej wypada kupowany w pakietach na rok lub na dwa lata, najlepiej w komplecie z wybraną domeną. Każdy taki pakiet charakteryzuje się innymi opcjami i im więcej oferuje, tym wyższa jest jego cena. Za te podstawowe, dedykowane niewielkim sklepom internetowym, trzeba zapłacić około 165 zł na okres 2 lat, za najdroższe – u dobrych dostawców – około 665 zł również na okres 2 lat.
Wybór certyfikatu SSL
Ostatnia kwestia, jaką należy poruszyć przy zakładaniu własnego biznesu online, jest certyfikat SSL, dzięki któremu przesyłane w sieci informacje i treści są bezpieczne, czyli szyfrowane. Tego rodzaju zabezpieczeń potrzebują przede wszystkim właśnie sklepy internetowe, w których na co dzień przetwarza się dane poufne klientów, w tym loginy i hasła, dane personalne i teleadresowe, numery telefonów, adresy e-mail czy numery kart kredytowych. Dodatkowo wykupienie certyfikatu SSL przez sklep znacznie podwyższa jego pozycję w wynikach wyszukiwania Google jako miejsce godne zaufania. W tym wypadku za podniesienie autentyczności i prestiżu strony również trzeba zapłacić. Wybraną formę certyfikatu SSL w pakiecie można zazwyczaj kupić u swojego dostawcy. Ceny wahają się od około 55 zł na rok za wersje podstawowe do około 650 zł za rok.