Drzewo kategorii produktów i opis kategorii – jak je przygotować?
Statystycznie rzecz biorąc, jednym z głównych powodów, dla których dzisiejszy konsument decyduje się na robienie zakupów online, jest wygoda. Wchodząc do Twojego sklepu internetowego w poszukiwaniu bardzo konkretnych produktów, klient sklepu e-commerce najpierw zacznie rozglądać się w poszukiwaniu drzewa kategorii produktów. Czym w takim razie ono jest i w jaki sposób dobrze jest go wykorzystać w swoim internetowym biznesie?
Czym jest drzewo kategorii produktów i jaką funkcję pełni w sklepie internetowym?
Każdy sklep internetowy, aby mógł być przez klienta oznaczony jako przejrzysty i łatwy w nawigacji, musi posiadać uporządkowaną, logiczną strukturę. Dzięki temu wyszukiwanie konkretnych produktów jest znacznie łatwiejsze i efektywniejsze, co skraca czas niecierpliwego konsumenta w dotarciu do celu, czyli wyszukiwanego produktu. Drzewo kategorii produktów jest więc bazą, na jakiej powinna opierać się budowa sklepu online, to sposób klasyfikacji, uporządkowania oferty w określony sposób, pogrupowanie jej według konkretnych kryteriów. W ten sposób klient nie tylko od razu może sięgnąć po to, co go interesuje, ale może również zdobyć niezbędne i interesujące dla niego informacje.
Najprościej rzecz ujmując, drzewo kategorii produktów jest schematem, wedle którego można zorganizować przestrzeń i podzielić produkty na konkretne kategorie. Ze względu na swój charakter element ten nazywany jest też drzewem hierarchii. Zazwyczaj umieszcza się go na stronie internetowej w głównym menu, aby był dobrze widoczny dla każdego odwiedzającego. Drzewo zbudowane jest zwykle z kategorii nadrzędnej – głównej oraz podkategorii, za pomocą których konsument nie tylko lepiej orientuje się w układzie sklepu, ale także lepiej zapoznaje się z asortymentem oraz szybciej podejmuje decyzje o zakupie. Taka kategoryzacja wykorzystywana jest też przez działy SEO oraz przez wyszukiwarki, które znacznie chętniej polecają strony wyposażone w takie rozwiązania.
W jaki sposób przygotować drzewo kategorii produktów?
W przypadku każdego sklepu drzewo kategorii produktów to nic innego, jak logicznie ułożona i przedstawiona za pomocą zgrabnego schematu oferta. Aby była klarowna, musi się zawężać – od najszerszego pojęcia do coraz bardziej szczegółowego, by finalnie przedstawić klientowi same produkty. Zawsze też drzewo hierarchii musi uwzględniać branżę, w jakiej działa dany sklep. Na przykład, jeśli w swojej działalności internetowej zajmujesz się sprzedażą kosmetyków, bazowy podział mógłby uwzględniać produkty podzielone na: damskie, męskie i dziecięce. Dopiero kolejna podkategoria mogłaby kierować na bardziej konkretne tory jak: szampony, żele pod prysznic, żele do kąpieli czy balsamy. Oczywiście podkategorie można rozbudowywać dalej, aż do wyczerpania możliwości, chociaż i w tym zakresie przesada nie będzie mile widziana. Ostatnim etapem jest wyświetlenie wszystkich produktów spełniających kryteria wybranej kategorii, czyli konkretnej gałęzi należącej do drzewa kategorii produktów. Chcąc przygotować ją dla swojego sklepu, trzeba w pierwszej kolejności przyjrzeć się dokładnie samym produktom i pogrupować je w zbiory w taki sposób, by ich zawartość zgadzała się z tym, co je opisuje.
Czytelny opis kategorii – dlaczego jest potrzebny?
Chociaż może się wydawać, że klient wchodzący na stronę sklepu sprzedającego kosmetyki doskonale wie, czego się może spodziewać po jego zawartości, opisy poszczególnych struktur w drzewie kategorii produktów są bardzo istotne. Bez nich konsument faktycznie zobaczy produkty, ale niczego więcej się o nich nie dowie. Dzięki szczegółowym, dopracowanym opisom zdobędzie cenne dla siebie informacje, będzie wiedział, jakiego rodzaju produktów może się spodziewać – tanich, dla każdego czy może przeciwnie – marek premium i wysokich cen. Wbrew pozorom dla wielu użytkowników dobrze przygotowany opis kategorii będzie źródłem wiedzy dotyczącej zastosowania niektórych produktów, a tym samym zachętą do przyjrzenia się im z bliska i zamówienia ich. Opis powinien zawierać podstawowe dane dotyczące produktu, cechy, ale również zasady użytkowania, zastosowanie czy zalety wynikające z posiadania lub wykorzystania danego towaru.
Jak stworzyć dobry opis kategorii?
Dobry opis kategorii, jaki posłuży do dookreślenia produktów znajdujących się w drzewie kategorii produktów, musi zawierać kilka elementów. Przede wszystkim produkty muszą być dokładnie opisane, mieć pewne cechy, jak materiał, z jakiego powstały lub sposób zastosowania, a do ich opisania warto wykorzystać słowa kluczowe, za pomocą których mogą zostać wpisane w głównej wyszukiwarce. Dla lepszego zorientowania się w danej grupie produktów najlepiej jest wymienić kilka z nich. Jeśli klient ma się zdecydować właśnie na tę konkretną ofertę, opis musi go przekonać do tej decyzji – zalety przedstawione w formie argumentów w tym kontekście zawsze świetnie się sprawdzają. Ważna jest też kolejność, w jakiej klient poznaje ofertę – warto zacząć od rzeczy najważniejszych i najciekawszych, czyli tych, które dają największe szanse na zainteresowanie konsumenta. W tym wszystkim nie można pominąć jednej kwestii, czyli oryginalności i unikatowości opisów – im ciekawsze będą i zapadające w pamięć czy zwyczajnie podobające się odbiorcy, tym większa jest szansa, że ten coś kupi. Opisy nie muszą zawierać jedynie treści, mogą być wzbogacone filmami, grafikami czy elementami interaktywnymi – wszystkim, co przyciągnie uwagę klienta na dłużej.
Co dalej, gdy drzewo i opisy są gotowe?
Kolejnym krokiem jest zweryfikowanie wymyślonych przez siebie nazw kategorii z faktycznymi wyszukiwaniami. Do tego celu najlepiej jest wykorzystać sprawdzone, darmowe narzędzia, jak polecany przez Google planer słów kluczowych. Jednocześnie to samo narzędzie pokazuje częstotliwość wpisywania przez klientów podanych fraz, ich konkurencyjność oraz koszt ewentualnej inwestycji w kampanie Google Ads typu pay per click.
Jeśli w Twoim sklepie nie brak produktów, najlepiej będzie je pogrupować w jeszcze bardziej szczegółowy sposób, tworząc podkategorie. Zapewnij też odwiedzającym możliwość szybkiego wyszukania konkretnego produktu w inny sposób, za pomocą zastosowania filtrów. Najczęściej wykorzystywanymi do wyszukania filtrami są: rozmiar, cena, kolor, marka czy nazwa. Jeszcze jednym tego rodzaju uproszczeniem, które świetnie sprawdza się w praktyce, jest tzw. nawigacja okruszkowa. Dzięki niej szukając pokrewnego produktu, nie trzeba raz jeszcze przechodzić przez całe drzewo kategorii produktów, wystarczy cofnięcie się – właśnie dzięki okruszkom – o jeden krok. Wspomniany breadcrumbs zazwyczaj umieszcza się w górnej części strony.
Zastosowanie się do powyższych wskazówek powinno ułatwić stworzenie przyjaznej dla klienta nawigacji po stronie sklepu internetowego.