Jak działa hosting?
Chcesz założyć swojego bloga, ponieważ kochasz podróże, niejedno miejsce na Ziemi już zwiedziłeś i po prostu lubisz o tym opowiadać innym? A może chcesz stworzyć swój pierwszy sklep internetowy lub projektujesz właśnie innowacyjną aplikację mobilną? W każdym z tych przypadków będziesz potrzebować hostingu. To właśnie za sprawą firm hostingowych oraz miejsca na serwerach, które Ci udostępnią za określoną kwotę, będziesz mógł zaistnieć w sieci. Czym w takim razie dokładnie jest hosting, na jakie rodzaje się dzieli i co trzeba na jego temat wiedzieć, aby nie zaczynać internetowej kariery od wpadki?
Do czego w prowadzeniu bloga lub sklepu potrzebna jest firma hostingowa?
Chcąc wyjaśnić w najprostszych słowach, na czym polega hosting, trzeba sprawdzić, czym zajmuje się firma hostingowa. Zwykle ma ona na własność serwery, czyli przestrzeń, którą za określoną sumę udostępnia swoim klientom właśnie na potrzeby założonych przez nich stron internetowych, blogów czy aplikacji mobilnych. Każdy, kto potrzebuje dla siebie miejsca w sieci, zwraca się po ofertę do firm hostingowych. Zatem, patrząc na to z drugiej strony, czyli od strony usługobiorcy, hosting niejako polega na wypożyczaniu wolnego miejsca na serwerze dla potrzeb swojej strony internetowej. W ten sposób wszystkie zawarte na niej treści najpierw znajdują dla siebie przestrzeń, a następnie zostają udostępniane internautom wraz z pakietem innych usług.
Różne rodzaju hostingu
Firmy działające na rynku i oferujące tak zwane usługi sieciowe to tak naprawdę kilka różnych usług, określanych wspólnym mianem. Mówiąc o hostingu i o tym, jak działa hosting, można wymienić trzy główne obszary działania. Na pierwszym planie zawsze stoi współdzielenie plików w internecie. To usługa pozwalająca na wprowadzenie do sieci własnych treści, a następnie ich udostępnienie pod określonym linkiem. Uzyskane w ten sposób dane i linki skierowane są do klienta docelowego. Co ciekawe, serwery wcale nie muszą być własnością firmy hostingowej – mogą je hostingować od jeszcze innej firmy.
Drugim popularnym rodzajem hostingu są coraz modniejsze dyski wirtualne, pozwalające na znacznie obszerniejsze zarządzanie danymi wrzucanymi do sieci. Ostatnim typem omawianej usługi jest udostępnianie przestrzeni dysków na multimedia, głównie na galerie fotograficzne oraz wszelkiej maści pliki wideo.
Jak wybrać atrakcyjną ofertę?
Aby ofertę konkretnej firmy można w ogóle zacząć brać pod uwagę dla swojej działalności, musi ona spełniać kilka podstawowych kryteriów, a najlepiej oferować swoim klientom jeszcze coś ekstra. Klasyczny „starter pack” dla osób szukających usług hostingowych musi zawierać przede wszystkim odpowiednie oprogramowanie, za którego pomocą możliwe będzie wykorzystanie potencjału oferty. Nie bez znaczenia będzie sam sprzęt, ponieważ to od niego zależy zainteresowanie – bądź jego brak – grupy docelowej. Odpowiednio wydajne komputery, szybkie łącza internetowe oraz oczywiście zapewnienie odpowiedniej ilości miejsca na dane klientów – bez tego nie można nawet myśleć o zaistnieniu swojej domeny w sieci. Najlepiej, jeśli firma dysponuje szybkimi dyskami SSD i gwarantuje dostępność usługi SLA / Uptime na poziomie 99,9% oraz oprogramowanie z autoinstalatorem. Konieczne jest też zapewnienie przez firmę hostingową bezpieczeństwa zarówno danych firmowych, jak i wrażliwych danych osobowych. Obecnie równie ważne jak szybkość internetowego łącza czy specjalistyczne oprogramowanie jest zapewnienie bezpieczeństwa na wypadek cyberataków. Do tego firma hostingowa powinna mieć osobnych specjalistów.
To absolutna podstawa, od której powinna wyjść każda firma hostingowa. Aby zainteresować klientów, musi jednak dawać od siebie coś więcej. Ważna jest na przykład atrakcyjna cena. Jednak znacznie ważniejsze będą techniczne aspekty hostingu, zwłaszcza jeśli Twoja strona internetowa jest bardziej skomplikowana. Sprawdź więc, czy w ofercie znajdują się zaawansowane technologie, m.in. PHP i MySQL.