Kiedy warto przeprojektować wygląd sklepu?
Wygląd sklepu to coś, co często może skłonić użytkownika do pozostania na stronie bądź do jej opuszczenia. Bardzo często na podstawie wyglądu klient podejmuje decyzje o korzystaniu z witryny internetowej. Okazuje się, że czasami dobrze jest przeprojektować wygląd sklepu, dzięki czemu będzie mógł on uzyskać nowy design i klientów zainteresowanych zakupami na danej witrynie. Kiedy warto przeprojektować wygląd sklepu? O tym będzie nasz artykuł.
Czy zawsze powinno się przeprojektować wygląd sklepu?
Każdy sklep internetowy powinien być zaprojektowany w myśl User Experience. Czym dokładnie jest? Jest to dbałość o to, aby użytkownik danego sklepu odczuwał jedynie pozytywne uczucia i zadowolenie z korzystania z danej witryny. Koniecznie należy zadbać o to, aby strona była intuicyjna w obsłudze, co pozwala na swobodne poruszanie się klienta po sklepie. Dobrze zaprojektowana witryna pozwoli na szybkie zakupy i sprawi, że klient przejdzie przez wszystkie etapy finalizacji koszyka. W ten sposób zmniejszy się liczba porzuconych koszyków. Odpowiedni wygląd sklepu sprawi, że żaden użytkownik nie będzie zastanawiał się nad tym, co powinien zrobić dalej bądź gdzie znajduje się dany przycisk. Wszystko powinno być czytelne i dopasowane do potrzeb użytkowników. W sytuacji, kiedy nasz sklep sprawia problemy klientom oraz spotykamy się z wysoką skalą zjawiska porzuconego koszyka, warto przeprojektować wygląd sklepu.
Dla łatwych i szybkich zakupów
Każda osoba, która decyduje się na zakupy w Internecie, chce, aby cały proces zakupowy przebiegł szybko i sprawnie. Ogromne znaczenie ma tu strona główna. Należy zadbać o to, aby klient po otwarciu danej witryny wiedział, czy może zrobić tu zakupy, czy dany sklep ma w ofercie asortyment, którego szuka. Zdarza się, że nieczytelna strona główna sprawi, że klient opuści stronę. W sytuacji, gdy zostanie na stronie, należy zrobić wszystko, aby mógł w prosty sposób dokonać zakupów. Musi mieć wrażenie, że jest prowadzony za rękę przez wszystkie etapy i wszystko jest dla niego jasne. Nadmiar kroków może skutecznie zniechęcać, dodatkowo dużo bodźców kolorystycznych może rozpraszać i skłonić do opuszczenia strony. Pamiętajmy, że ścieżka zakupowa musi być skrócona do absolutnego minimum. Nikt nie lubi nadmiaru formalizacji, dlatego należy zadbać o zmniejszenie ilości formularzy i ilości danych, jakie klient będzie musiał podać, aby sfinalizować zakupy.
Wersja mobilna – klucz do sukcesu
Myśląc o przeprojektowaniu wyglądu sklepu, należy zadbać o czytelną wersję mobilną. Coraz więcej osób dokonuje zakupów przy użyciu smartfonów i tabletów, dlatego tak ważne jest, aby sklep był dopasowany do potrzeb wszystkich użytkowników. Słaba wydajność strony, wolne ładowanie czy kiepska funkcjonalność skłoni klientów do rezygnacji z zakupów. Wersja mobilna sklepu musi być intuicyjna w obsłudze, a jej szablon prosty i podobny do stron konkurencji. Należy wiedzieć, że wiele osób przyzwyczaja się do zakupów w danym miejscu, dlatego jest duża szansa, że podobny szablon skłoni klienta do zakupów. Niewielki rozmiar urządzeń mobilnych wymaga, aby dopasować wielkość przycisków i ograniczyć ilość niepotrzebnych informacji do minimum, tylko wtedy będzie można mówić o sukcesie.
Analiza ruchu na stronie
Myśli o przeprojektowaniu wyglądu sklepu należy poprzedzić dokładną analizą ruchu na stronie. Chodzi tu głównie o współczynnik odrzuceń, czyli liczbę użytkowników, którzy zdecydowali się opuścić daną witrynę, nie przeglądając nawet podstron czy kategorii. Jeśli chodzi o sklepy online, przyjmuje się, że wartość ta nie powinna być wyższa niż 20-40%. W sytuacji, kiedy sięga 40% bądź jest wyższa, warto pomyśleć o przeprojektowaniu wyglądu sklepu. Ogromne znaczenie ma tu również liczba porzuconych koszyków. Zbyt duża ilość odrzuconych transakcji może wiązać się z nieprawidłowym przebiegiem procesu zakupowego np. nadmierną formalizacją. Kiepska witryna może skutecznie zniechęcać do zakupów. Słabo widoczny koszyk, niewielkie przyciski “dodaj do koszyka” czy kolory i rozmiary, a także nadmiar kroków do wykonania zakupów oraz niewielki wybór, jeśli chodzi o płatność – to coś, co sprawia, że klienci opuszczają daną witrynę.
Kiedy warto przeprojektować wygląd sklepu – podsumowanie
Decyzja o przeprojektowaniu wyglądu sklepu powinna być poprzedzona odpowiednim researchem. Należy pamiętać, że użytkownicy przyzwyczajają się do wyglądu danej witryny, jednak jeśli nie przynosi ona odpowiednich zysków, a liczba porzuceń koszyka czy współczynnik odrzuceń znajdują się na wysokim poziomie, warto pomyśleć o zmianie wyglądu. Pamiętajmy, że przy projektowaniu wyglądu sklepu nie są najważniejsze względy estetyczne, a funkcjonalność. Należy zadbać o to, aby maksymalnie ułatwić drogę zakupową klientom oraz stworzyć wersję mobilną, z której może korzystać nawet 50% wszystkich użytkowników. Dobrze zaprojektowany wygląd sklepu może skutecznie przyciągać klientów, którzy będą chętnie dokonywali zakupów dzięki prostej i przejrzystej ścieżce zakupowej.