Błąd 503 – dlaczego pojawia się na stronie WWW i jak go usunąć?
Błąd 503 to jeden z najczęściej pojawiających się komunikatów na stronach internetowych. To właśnie on sprawia, że nie możemy odwiedzić danej witryny. Może być bardzo irytujący dla użytkowników internetu. Może również skutecznie zniechęcać do ponownego odwiedzenia strony. Co oznacza błąd 503 oraz jak go naprawić? O tym będzie nasz artykuł.
Błąd 503 – co oznacza?
Błąd 503 (service unavailable) to komunikat, który pojawia się w sytuacji, gdy serwer nie działa poprawnie i nie jest w stanie obsłużyć żądania użytkownika. Może pojawić się on u wszystkich osób, które korzystają z Internetu. Bez względu na to, jaki rodzaj urządzenia jest wykorzystywany do przeglądania witryny. Może to być telefon, tablet czy komputer. Najczęściej dzieje się tak w sytuacji, kiedy obecne jest przeciążenie np. w przypadku dużego ruchu na stronie, z którym nie poradził sobie hosting. Może się tak zdarzyć w sytuacji problemów z przetworzenie treści o wyświetlenie witryny. Komunikat o błędzie 503 może pojawić się również w sytuacji, kiedy trwają prace konserwacyjne prowadzące do polepszenia działania serwisu. Okazuje się, że komunikat ten może być jedynie chwilowy bądź długotrwały. Może zdarzyć się również, że powodem wyświetlenia tego komunikatu jest niepoprawnie działający skrypt strony bądź aplikacji, co prowadzi do problemów z wyświetlaniem treści. Niestety taki błąd 503 może doprowadzić do zmniejszenia ruchu na stronie, co może być bardzo dotkliwe w skutkach dla prowadzonego biznesu online.
Błąd 503 – jak naprawić?
Istnieje kilka sposobów naprawy błędu 503. Należy postarać się, aby jak najszybciej usunąć pojawiający się komunikat, który może zniechęcić klientów do danej marki. W sytuacji, kiedy jesteśmy właścicielem danej witryny, warto poczynić kilka kroków.
- Restartowanie systemu – aby pozbyć się błędu 503, w sytuacji przeciążenia można pomyśleć o zrestartowaniu serwera, szczególnie jeśli posiadamy VPS, czy własny serwer dedykowany. Warto ponownie go uruchomić, dzięki czemu będzie mógł działać poprawnie.
- Kontakt z hostingodawcą – błąd 503 najczęściej wyświetlany jest wtedy, kiedy trwają prace konserwacyjne. Kiedy pojawi się on u nas, warto skontaktować się z hostingodawcą, który będzie mógł wskazać czy błąd ten jest wynikiem prowadzonych prac. Jeśli tak, należy poczekać na ich zakończenie.
- Atak DDOS – ataki hakerskie, które prowadzą do unieruchomienia całej witryny. Warto skontaktować się z hostingodawcą.
Inne metody naprawy błędu 503 – co jeszcze można zrobić?
Przez wzgląd na to, że błąd 503 może znacznie utrudniać prowadzenie biznesu i zniechęcać klientów, warto zadbać o to, aby się więcej nie pojawiał. Szczególnie często zdarza się to w sytuacji, kiedy występuje zbyt duży ruch na stronie, z którym nie jest w stanie poradzić sobie firma hostingowa. Ma to miejsce najczęściej w sklepach internetowych podczas wzmożonego handlu np. na Black Friday czy w czasie dużych wyprzedaży. W tej sytuacji można pomyśleć o zmianie serwera czy hostingodawcy. Osoby, które napotkają problem błędu 503, często zastanawiają się jak go naprawić podczas korzystania z Internetu. Na początek warto odświeżyć daną witrynę np. za pomocą skrótu klawiszy CTRL + R. Można również pomyśleć o wyczyszczeniu pamięci podręcznej używanej przeglądarki internetowej wraz z plikami cookies. Po dokonaniu tej czynności należy wyłączyć i włączyć przeglądarkę, a następnie spróbować wczytać stronę internetową. Wskazane może być również włączenie i wyłączenie komputera.