Certyfikat SSL – co daje?

Certyfikat SSL – co daje?

Planujesz stworzyć własną stronę www? A może chciałbyś mieć pewność, że bezpiecznie korzystasz z sieci? W takim razie powinieneś wiedzieć, co to jest certyfikat SSL i jakie korzyści oferuje. Można zdefiniować go jako protokół sieciowy, który stanowi powszechnie przyjęty standard szyfrowania poufnych danych w Internecie. Protokół ten umożliwia nawiązywanie bezpiecznych połączeń pomiędzy serwerem, na którym znajduje się strona www, a przeglądarką internetową. Posiadanie certyfikatu SSL wpływa m.in. na pozycję w rankingach wyszukiwania, ale nie tylko. Oprócz tego zwiększa zaufanie do witryny, jej wiarygodność, a przede wszystkim gwarantuje integralność i poufność danych.

Jak działa SSL? Cały proces krok po kroku

Zacznijmy od tego, jak działa szyfrowanie SSL w praktyce:

  1. Najpierw przeglądarka generuje prośbę, aby serwer potwierdził swoją tożsamość.
  2. Następnie serwer przesyła do przeglądarki kopię swojego certyfikatu SSL.
  3. Po sprawdzeniu go przez przeglądarkę, wysyła ona wiadomość do serwera.
  4. Później serwer dostarcza jej cyfrowe potwierdzenie, że rozpoczął szyfrowaną sesję SSL.
  5. Finalnie dochodzi do przesyłania zaszyfrowanych wiadomości między serwerem, a przeglądarką.

Cały ten proces chroni poufne dane, takie jak login, hasło, numer karty kredytowej, imię i nazwisko. Jeśli więc w jakikolwiek sposób przetwarzasz dane osobowe, np. prowadzisz sklep internetowy, serwis aukcyjny, albo poprzez witrynę kontaktujesz się z klientami – powinieneś mieć certyfikat SSL.

Który protokół zapewnia szyfrowanie połączenia?

Jak rozpoznać, czy miało miejsce szyfrowanie połączeń internetowych? Wystarczy wiedzieć, co oznacza https. Dosłownie każda strona używająca szyfrowanego połączenia będzie mieć ten przedrostek w pasku adresu. Literka S na samym końcu sygnalizuje, że serwis został zabezpieczony szyfrowaniem.

Jeszcze innym, tym razem graficznym oznaczeniem, które potwierdza obecność certyfikatu SSL, jest symbol zamkniętej kłódki w pasku adresu. Po jej kliknięciu można poznać szczegółowe informacje związane z tym elementem, m.in. datę ważności zabezpieczenia.

Jeżeli tak nie jest i występuje problem z certyfikatem, pojawi się ostrzegawczy komunikat „Niezabezpieczona”. Wówczas trzeba być czujnym, gdyż taka informacja oznacza, że przekazywanie danych w obrębie danej witryny może być niebezpieczne (istnieje ryzyko ich przechwycenia).

Certyfikaty bezpieczeństwa – najważniejsze korzyści

Wielu użytkowników sieci zastanawia się, co daje certyfikat SSL. Wśród najważniejszych korzyści wymienia się bezpieczeństwo. Pomiędzy przeglądarką a serwerem tworzy się szyfrowany kanał służący do prywatnej komunikacji. Wszystko dzieje się poza siecią publiczną.

Jest to niezwykle ważne m.in. na stronach sklepów internetowych, oficjalnych stronach firmowych przeznaczonych do kontaktowania się z klientami, a także wszędzie tam, gdzie korzysta się z logowania, obsługi płatności lub innych form przekazywania danych osobowych. Jakość tego zabezpieczenia potwierdzają gwarancje finansowe, które sięgają nawet 2 milionów dolarów (zależnie od wybranej wersji certyfikatu SSL).

Inne istotne zalety to pozytywny wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, integralność oraz poufność przesyłanych danych (nawet po przechwyceniu ruchu na stronie, haker nie odczyta zabezpieczonych informacji), czy więcej możliwości (płatności online w sklepie). Ogromne znaczenie ma również większe zaufanie do witryny, ponieważ użytkownik od razu wie, że połączenie jest bezpieczne i chętniej korzysta z konkretnego serwisu czy platformy.

Poświadczenie bezpieczeństwa: cena certyfikatu

Dostępne są zarówno bezpłatne, jak i darmowe certyfikaty SSL. Płatne opcje mogą kosztować od 100 do 1000 złotych za rok. Jest to uzależnione przede wszystkim od rodzaju wybranego certyfikatu.

Przed podjęciem decyzji warto wiedzieć, że rozróżniamy 3 głównie typy certyfikatów:

  • Certyfikaty typu EV Extended Validation – z najwyższym poziomem zabezpieczeń. Aby go uzyskać, trzeba poddać się szczegółowej analizie i weryfikacji przez Urząd Certyfikacji. Sprawdzane są m.in. prawo do posługiwania się domeną oraz tożsamość samej firmy.
  • Certyfikaty typu OV Organization Validation – pozwala na weryfikację tożsamości przedsiębiorstwa w trybie online. W tym przypadku również sprawdza się prawo firmy/osoby do używania domeny.
  • Certyfikaty typu DV Domain Validation – tutaj weryfikowane jest wyłącznie prawo do korzystania z domeny, a także to, czy pod podanym adresem rzeczywiście funkcjonuje strona internetowa. W odróżnieniu od dwóch poprzednich, w typie CV cały proces jest zautomatyzowany i przebiega znacznie szybciej (nawet w kilka minut).

Co świadczy o mocy szyfrowania? Liczba bitów. Określa ona rozmiar klucza użytego do szyfrowania, a im dłuższy klucz, tym więcej możliwości kombinacji. W związku z tym dłuższe klucze utrudniają odczytywanie informacji. Aktualnie większość stosowanych certyfikatów SSL ma silne szyfrowanie 256-bitów. Jednocześnie warto pamiętać, że poziom omawianego szyfrowania należy dopasować do rodzaju certyfikatu, możliwości systemu operacyjnego, a także konkretnej przeglądarki internetowej.

Darmowe certyfikaty. Czy warto?

Darmowy certyfikat SSL wymaga częstszego przedłużania, zazwyczaj co trzy miesiące. Oprócz tego bezpłatne warianty to zazwyczaj wyłącznie typy DV, nie mamy innych do wyboru (podczas gdy płatne rozwiązania występują we wszystkich trzech, podanych powyżej wersjach). Co więcej, jeśli dojdzie do złamania zabezpieczenia darmowego SSL, nikt nie odpowiada za to finansowo. Nie ma więc żadnych gwarancji ze strony podmiotu wystawiającego.

CERTYFIKATY SSL – ZOBACZ OFERTĘ

Jeżeli więc interesuje Cię bezpłatna opcja, poważnie się zastanów. Takie certyfikaty sprawdzą się tylko przy prostych witrynach i blogach. Jednak nie będą odpowiednim wyjściem w przypadku e-sklepów lub firmowych stron, na których dochodzi do przekazywania poufnych danych.

Kto może wystawić certyfikat SSL?

Certyfikaty SSL wystawia Urząd Certyfikacji. Jeśli nie będzie to podmiot znany lub godny zaufania, może dojść do odrzucenia certyfikatu i pojawienia się komunikatu, że strona nie jest bezpieczna. Urząd Certyfikacji wystawiający taki protokół musi być rozpoznawany.

Wybierz skuteczne zabezpieczenie SSL

Jesteś na etapie wyboru odpowiedniego zabezpieczenia? Koniecznie upewnij się, czy występuje w nim możliwość obsługi kilku metod weryfikacji, zdolność obsługi adresu z przedrostkiem www, właściwa długość klucza do generowania certyfikatu (nie powinien być krótszy niż 2048 bitów), oraz możliwość obsługi domeny głównej.

Czasem podczas wdrażania może dojść do błędów, m.in. niewłaściwego przekierowywania http na HTTPS, kiepskiego klucza zabezpieczeń, trudności w instalacji na serwerze, czy niepoprawnych elementów w kodzie strony, które będą korzystać z nieszyfrowanego protokołu.

Zanim więc wdrożysz swój SSL, zweryfikuj jego poszczególne elementy. W ten sposób unikniesz problemów z procesem indeksacji strony w Google. Sprawdź, czy certyfikaty bezpieczeństwa z protokołem SSL zostały użyte w adresie back-endu, linkach wewnętrznych oraz zewnętrznych, mapie strony, a także przekierowaniach 301.