Jak tworzyć dobre hasła

Jak tworzyć dobre hasła

Ta z pozoru prosta i nieskomplikowana czynność jest często bagatelizowana przez użytkowników internetu. Tworzenie dobrego hasła, bo o nim tutaj mowa, ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa naszych zasobów. Niestety w dalszym ciągu część osób idzie na łatwiznę i tworzy najprostsze hasła, które z jednej strony są nietrudne do zapamiętania, natomiast z drugiej banalne do sforsowania. Jak stworzyć dobre hasło? Dlaczego jest to takie ważne? Jakie błędy najczęściej popełniają użytkownicy internetu?

Jak utworzyć skuteczne hasło? Poznaj najczęstsze błędy

Pierwszą i najważniejszą kwestią związaną z tworzeniem hasła jest oryginalność. Hasło nie może być oczywiste i nie powinno w żaden sposób kojarzyć się z użytkownikiem. Jest to niezwykle istotne z punktu widzenia obrony przed oprogramowaniem stworzonym do łamania haseł. Aplikacje tego typu próbują dopasować najbardziej popularne hasła na zasadzie prób i błędów. Jeżeli okaże się, że nasze hasło znajduje się w puli najczęściej wykorzystywanych, wówczas możemy bezpowrotnie utracić dostęp do naszych zasobów.

Jakie błędy najczęściej popełniają użytkownicy w trakcie tworzenia haseł?

  • Najpopularniejsze hasło to ciąg cyfr zaczynający się od 123456. Ustawienie takiego lub podobnego hasła to proszenie się o kłopoty.
  • Olbrzymią popularnością cieszą się również hasła 111111, qwerty, password i asdfghjkl. Pod żadnym pozorem nie powinno tworzyć się takich zabezpieczeń.
  • Jednym z najpopularniejszych błędów jest używanie takiego samego hasła w różnych miejscach. W sytuacji, gdy hasło przestanie być tajne, wszystkie nasze konta są zagrożone. W skrajnych przypadkach nie zdążymy zmienić wszystkich zabezpieczeń na naszych platformach i możemy stracić do nich dostęp.

Pamiętaj o bezpieczeństwie!

Nie należy również łączyć swojego imienia z datą urodzin. Zabezpieczenia tego typu są niezwykle proste do sforsowania. Wzory z klawiatury także odpadają, nie należy ich w ogóle używać. Kolejny błąd to tworzenie zbyt krótkich haseł, które również są łatwe do złamania. Zabezpieczenie powinno być najdłuższe jak to możliwe. W przypadku domeny warto również wybrać stabilny, szybki i bezpieczny hosting. Jeżeli dane są szczególnie wrażliwe i nie chcemy korzystać z hostingu współdzielonego, wówczas najlepszym rozwiązaniem są serwery dedykowane. Rozwiązanie tego typu gwarantuje najwyższy poziom bezpieczeństwa i pełną kontrolę.

Jak wymyślić skuteczne hasło?

Najtrudniejsze hasła są kombinacją zarówno małych, jak i wielkich liter, a także znaków specjalnych i cyfr. Dodatkowo ich moc podnosi długość. Najtrudniejsze do sforsowania hasła wyróżniają się długością powyżej 12 znaków. Oczywiście nie wszędzie jest możliwość użycia tak długiego hasła. W takich przypadkach należy stworzyć najdłuższe zabezpieczenie, na jakie pozwala witryna lub system. W przypadku gdy ustawimy hasło do strony internetowej, warto również zainstalować na niej odpowiedni certyfikat SSL. Jego głównym zadaniem jest szyfrowanie połączenia pomiędzy użytkownikiem a serwerem.

Postaw na unikalność

  • Skuteczne hasło nie zawiera oczywistego ciągu liter, cyfr i znaków specjalnych. Słowo “oczywiste” należy rozumieć jako ciąg takich samych lub następujących po sobie znaków. Należy również unikać wspomnianych wcześniej wzorów klawiatury. Dla przykładu hasło: QWERTY!@#$%ZXCV, choć wydaje się skomplikowane, wcale takie nie jest. To samo dotyczy następującego klucza QWERT!!!!22222. Pod żadnym pozorem nie należy tworzyć takich haseł.
  • Zatem jak stworzyć dobre hasło? Przede wszystkim należy maksymalnie wykorzystać liczbę znaków. W przypadku gdy jest ich 12, silne hasło może wyglądać w taki sposób: gAW1^Ciq10$, – żaden znak nie jest ze sobą powiązany. Takie nieoczywiste hasła są zdecydowanie trudniejsze do złamania.

Teoretycznie im ważniejsze zasoby chronimy, tym zabezpieczenia muszą być bardziej skomplikowane. Oprócz hasła warto włączyć także uwierzytelnianie dwuskładnikowe (jeżeli jest taka możliwość). Wówczas strona internetowa lub aplikacja będzie wymagała od nas dodatkowego uwierzytelniania, np. w postaci kodu wysyłanego na telefon lub na maila.