Jak założyć sklep internetowy w 2022 roku?

Jak założyć sklep internetowy w 2022 roku?

Rynek e-commerce to chyba jeden z najszybciej rozwijających się w Polsce i na całym świecie. Coraz więcej osób przekonuje się, że powodzenie biznesu zależy w dużej mierze od posiadania sklepu internetowego, dzięki któremu możliwe jest budowanie marki i zwiększenie sprzedaży. W dzisiejszych czasach sklep stacjonarny to za mało, dlatego na założenie sklepu internetowego decydują się nie tylko osoby, które dopiero zaczynają działalność, ale także te, które w biznesie funkcjonują już od wielu lat. Warto wiedzieć, że otworzenie sklepu internetowego nie wymaga wiele czasu oraz zaawansowanych technologii, jednak aby otworzyć sklep online z powodzeniem, konieczny jest odpowiedni dobór strategii marketingowej. Pozostaje jedynie pytanie: jak otworzyć sklep internetowy w Polsce? O tym będzie nasz artykuł.

Sklep internetowy – jak zacząć?

Skoro już wiemy, jak korzystny może być sklep internetowy, jak zacząć go prowadzić? Na początek należy znaleźć swój pomysł na biznes. Tylko wtedy możliwe będzie stworzenie sklepu internetowego, który będzie cieszył się popularnością i przynosił zyski. Pamiętajmy jednak, że liczy się także zaangażowanie. Najlepiej otwierać sklep zgodny z własnymi preferencjami, zainteresowaniami i wiedzą, wtedy dużo łatwiej będzie funkcjonować w e-biznesie. Dodatkowo posiadana wiedza, może pozwolić na zbudowanie niezwykle profesjonalnego wizerunku firmy, co z pewnością przełoży się na zyski. Sklep internetowy dla firmy może wiązać się z poniesieniem niewielkich kosztów i ryzyka, dlatego każda osoba, która ma własny pomysł na e-biznes, powinna spróbować swoich sił, gdyż może spotkać się z ogromnym zainteresowaniem klientów. Poznając nasz poradnik tworzenia sklepu internetowego, można w niedługim czasie przekonać się, że była to dobra inwestycja i stworzyć swój sklep marzeń. W ostatnim czasie e-biznes generuje ogromne przychody, a w Polsce e-commerce rozwija się wręcz w zatrważającym tempie.

Jak otworzyć sklep internetowy – wybierz odpowiednią platformę!

W sytuacji, kiedy mamy pewność, że chcemy założyć e-biznes pozostaje pytanie, gdzie założyć sklep internetowy? Do wyboru mamy kilka opcji, dzięki czemu e-biznes może być prowadzony praktycznie wszędzie. Pamiętajmy jednak, że odpowiedni wybór miejsca do otworzenia sklepu internetowego będzie wpływał na swobodę działania, liczbę klientów, a także koszty prowadzenia działalności. Gdzie założyć sklep internetowy?

  • własny sklep internetowy – opcja ta pozwala na samodzielne zbudowanie własnego sklepu, dzięki temu możliwe jest dopasowanie go do własnych potrzeb i wymagań. Zaletą takiego rozwiązania jest brak konieczności regulowania prowizji od sprzedaży, jednak samo uruchomienie sklepu na platformie sprzedażowej wiąże się z kosztami zakupu platformy, a także uzyskanie wsparcia technicznego, bowiem mogą zdarzyć się awarie i wiele innych nieprzewidzianych zdarzeń;
  • gotowa platforma sprzedażowa – to szczególnie preferowane rozwiązanie przez osoby początkujące. Pozwala na szybkie stworzenie sklepu bez pomocy osób trzecich. Umożliwia dostęp do wielu pakietów, dzięki czemu sklep może zostać dopasowany do potrzeb. Pamiętajmy jednak, że opcja ta wymaga comiesięcznego uiszczania abonamentu. Warto wiedzieć, że platforma sprzedażowa to również bezpłatne usługi wsparcia technicznego;
  • marketplace, czyli konto na platformie sprzedażowej – możliwe jest rozpoczęcie sprzedaży na wybranym portalu handlowym czy aukcyjnym. To dość tania opcja, jednak wymaga uiszczania prowizji od każdej sprzedaży. Czasami może też wiązać się z trudnościami, ze względu na ogromną konkurencję wśród sprzedających.

Jak założyć sklep internetowy – logistyka

Zastanawiając się jak założyć sklep internetowy, należy przejść przez wszystkie kluczowe etapy. To nie tylko dobór miejsca prowadzenia e-biznesu, ale także dopasowanie logistyki. Biorąc pod uwagę dostępny budżet i ryzyko inwestycyjne, można wybierać spośród dwóch dostępnych możliwości. To dropshipping lub prowadzenie własnego magazynu. Pierwsza opcja to znaczne oszczędności. Związane jest to z brakiem konieczności wydawania pieniędzy na najem magazynu, zatowarowanie i obsługę. Nie wymusza również zamrażania środków, gdyż to hurtowania musi dbać o wysyłkę i dostępność towarów. W przypadku wynajmu magazynu możliwe jest uzyskanie kontroli nad magazynem, kosztami wysyłki, dostępnością produktów, zmianami asortymentowymi oraz sposobem pakowania. Niestety wiąże się z dużo wyższymi kosztami. Wiele osób myśląc o tym, jak otworzyć sklep internetowy nie wie, że ma do wyboru dropshipping, który w ostatnim czasie zyskuje ogromną popularność, a wszystko przez wzgląd na wiele korzyści płynących z tej formy logistyki.

Jak uruchomić sklep internetowy – promowanie marki i sklepu online

Ogromne znaczenie w czasie uruchamiania sklepu i podczas prowadzenia e-biznesu ma reklama i wszystkie inne działania marketingowe. To właśnie one pozwalają na pozyskiwanie klientów, zachęcanie ich do kupna i utrzymywanie w grupie stałych klientów. Myśląc o tym, jak uruchomić sklep internetowy, aby przynosił zyski i satysfakcję, należy wdrożyć przemyślaną strategię marketingową. Na początek, konieczny jest wybór nazwy. Najlepiej, jeśli będzie to nazwa krótka, lotna i zapadająca w pamięć. Po wyborze nazwy należy zadbać o rejestrację domeny z odpowiednią końcówką. Pamiętajmy, aby była łatwa do zapamiętania, co pozwoli na szybkie uzyskanie rozpoznawalności w Internecie. Wśród działań marketingowych można pomyśleć o reklamach w Google Ads i na Facebooku. Ważny jest także content marketing, który pozwala na pozyskanie stałych odbiorców i klientów. Istotną rolę odgrywa więc blog firmowy, który będzie ogromnym źródłem wiedzy. Kluczowym elementem jest również pozycjonowanie. Należy zoptymalizować sklep pod kątem wyszukiwarek, dzięki czemu możliwe jest stworzenie silnego kanału sprzedaży w Internecie.

Otwarcie sklepu internetowego krok po kroku – co jeszcze należy zrobić?

Istotnym etapem w działalności online jest otwarcie sklepu internetowego. Krok po kroku, można dzięki temu realizować własne założenia, tworząc e-biznes dopasowany do indywidualnych potrzeb oraz charakteru biznesu. Należy jednak pamiętać o wielu formalnościach. To m.in. wybór formy prawnej. Na początku nie trzeba zakładać firmy, jeśli przychód nie przekracza 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę (działalność nierejestrowana). Można również zarejestrować działalność, jako spółkę lub jednoosobową działalność gospodarczą. Należy wybrać kod PKD, zgłosić w CEIDG wszystkie formalności, dobierając także formę opodatkowania i składki ZUS. Należy też wybrać osobę, która w naszym imieniu rozliczy podatki i składki oraz zadba o formalności. Najlepiej postawić na biuro rachunkowe, gdyż zatrudnienie księgowej może wiązać się z większymi kosztami. W przypadku posiadania odpowiedniej wiedzy można pomyśleć o samodzielnym rozliczaniu firmy. Sklep internetowy dla firmy to także wiele innych obowiązków. Konieczne jest stworzenie polityki prywatności, RODO i regulaminu sklepu internetowego.