Jaką chmurę wybrać – jaka jest najlepsza?

Jaką chmurę wybrać – jaka jest najlepsza?

W obecnych czasach utrata newralgicznych danych może mieć daleko idące skutki. Tradycyjne metody przechowywania cennych informacji takie jak dyski, pendrive’y i karty pamięci są narażone m.in. na uszkodzenia mechaniczne, dlatego są coraz rzadziej wykorzystywane. Najbezpieczniejszą metodą jest chmura, dzięki której mamy swobodny dostęp do naszych danych z praktycznie każdego miejsca na świecie. Jeszcze kilka lat temu wykorzystywały ją głównie duże korporacje, jednak obecnie ta metoda jest dostępna praktycznie dla każdego. Jaką chmurę wybrać? Na jakie parametry należy zwrócić szczególną uwagę?

Przeznaczenie chmury

Przed udzieleniem odpowiedzi na pytanie jak chmura jest najlepsza, należy precyzyjnie zaplanować jej przeznaczenie. Takie podejście ogranicza ryzyko podjęcia błędnej decyzji do minimum. Warto w nim uwzględnić nie tylko aktualne, ale przede wszystkim przyszłe potrzeby. Należy też sprawdzić, czy istnieje szybka i najlepiej bezpłatna zmiana parametrów chmury. W tym celu można bezpośrednio skontaktować się z centrum obsługi klienta. Im szybciej otrzymamy niezbędne informacje, tym lepiej to świadczy o danej firmie. Istnieje bowiem duże prawdopodobieństwo, że problemy klientów danego przedsiębiorstwa są szybko rozwiązywane. Jest to niezwykle ważna kwestia, o której wiele osób zapomina i tym samym naraża się na długi czas oczekiwania na rozwiązanie swojej sprawy.

Podstawowe parametry

Zatem jaką chmurę wybrać? Na początku trzeba skupić się na trzech najbardziej istotnych parametrach. Informacje na ich temat można bez trudu znaleźć na stronie internetowej konkretnej firmy oferującej usługi w chmurze.

  • Pierwszą i dla wielu użytkowników kluczową kwestią jest pojemność chmury. Niektóre firmy oferują bezpłatne wersje, jednak w przypadku chęci archiwizowania większej ilości danych, konieczne będzie wykupienie dodatkowego miejsca. W tym miejscu należy się zatrzymać i porównać wszystkie dostępne oferty na rynku. W jaki sposób zrobić to najlepiej? Dzieląc kwotę przez ilość miejsca, która jest najczęściej wyrażana w GB lub TB.
  • Kolejną, bardzo istotną kwestią jest bezpieczeństwo. Żaden użytkownik nie chce, aby jego dane trafiły w niepowołane ręce. Dotyczy to zarówno firm, jak i osób prywatnych. Profesjonalne centra danych są chronione nie tylko przed wtargnięciem osób fizycznych, ale przede wszystkim przed atakami sieciowymi. Warto sprawdzić, czy firma chwali się certyfikatami bezpieczeństwa i w jaki jeszcze sposób chroni dane.
  • Każdy przedsiębiorca wybierając chmurę powinien zwrócić szczególną uwagę także na system płatności. Kolejny ważny aspekt to możliwość uzyskania faktury oraz częstotliwość pobierania opłat za usługę. W niektórych przypadkach usługodawca pobiera opłatę każdego miesiąca, natomiast w innych raz do roku.

Praktycznie każda firma, która bezpłatnie udostępnia miejsce w chmurze w pewien sposób ogranicza jej możliwości. Może dotyczyć to np. maksymalnej wielkości pojedynczego pliku lub szybkości przesyłania danych. Dopiero po wykupieniu abonamentu te ograniczenia znikają.

Jaka chmura jest najlepsza?

Niestety nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ każdy użytkownik może od chmury oczekiwać czegoś innego. Jedną z najpopularniejszych wybieranych ofert jest dysk Google. Co warto o nim wiedzieć?

  • Przede wszystkim na start otrzymujemy aż 15 darmowych gigabajtów. Ponadto cały interfejs charakteryzuje się prostą i intuicyjną obsługą. W przypadku większego zapotrzebowania na przestrzeń dyskową mamy do dyspozycji kilka płatnych opcji, z 30 TB na czele. To powinno w pełni zaspokoić potrzeby firm i osób prywatnych, które muszą przechowywać w bezpiecznym miejscu ogromną ilość danych.
  • Kolejną, często wybieraną chmurą jest Dropbox. Korzystają z niego zarówno fotografowie, jak i filmowcy, którzy rejestrują obraz w wysokiej rozdzielczości. To również świetnie rozwiązanie w firmie, ponieważ dostęp do konta może mieć wiele użytkowników. Ciekawą opcją jest ustawienie automatycznej archiwizacji danych. Można to wykonać bezpośrednio z urządzenia mobilnego. Takie rozwiązanie sprawia, że możemy praktycznie zapomnieć o działaniu chmury, ponieważ samodzielnie będzie wykonywać backupy. Ich częstotliwość można dostosować do własnych potrzeb i w razie potrzeby szybko zmienić.
  • OneDrive to propozycja od amerykańskiego potentata Microsoft i ciekawa opcja dla wszystkich, którzy pracują przy wykorzystaniu pakietu Microsoft Office. OneDrive jest z nim w pełni kompatybilny i umożliwia edycję w czasie rzeczywistym. OneDrive zyskał dużą popularność dzięki wysokiej prędkości działania, a także możliwości pełnej synchronizacji.
  • iCloud do dobrze znana usługa wszystkim posiadaczom urządzeń z logiem nadgryzionego jabłka. Jej największą zaletą jest pełna integracja z systemem macOS i iOS, dzięki czemu wyróżnia się prostą i intuicyjną obsługą. Oczywiście użytkownicy systemu operacyjnego Windows również mogą z niej korzystać. Niezwykle przydatną opcją są tak zwane pliki na żądanie. To użytkownik decyduje, które zasoby mają być w pełni automatycznie synchronizowane, a które dopiero po wyraźnym poleceniu. Takie rozwiązanie pozwala lepiej dopasować działanie chmury do konkretnego użytkownika. W przypadku wybranych, płatnych wersji możemy dzielić przestrzeń dyskową między kilkoma użytkownikami. Co ciekawe, każda osoba ma również swobodny dostęp do zakupionych aplikacji.

Jaką chmurę wybrać? Przede wszystkim warto przetestować darmowe wersje powyższych serwisów oraz innych, które nie znalazły się w tym zestawieniu. Dzięki temu dowiemy się czy dana chmura nam odpowiada oraz jakie ma mocne i słabe strony. Po takim porównaniu dowiemy się również jak działa interfejs, a także czy ograniczenia narzucane przez konkretny serwis są dla nas bardzo problematyczne.

Podsumowanie serwisów do przechowywania danych

Zdecydowanie szerszą funkcjonalnością charakteryzują się płatne warianty chmury, dlatego praktycznie wszystkie firmy potrzebujące przestrzeni dyskowej z nich korzystają. Z kolei użytkownicy prywatni mogą zacząć używać bezpłatnych opcji i z czasem, gdy pojawi się konieczność powiększenia dostępnego miejsca, rozważyć jego zakup.