Co wpływa na szybkość ładowania witryny?

Co wpływa na szybkość ładowania witryny?

Definicja szybkości ładowania się strony internetowej (sklepu, bloga lub dowolnego serwisu) to czas, który upływa od momentu, gdy użytkownik kliknie w link (lub wpisze konkretny adres) do czasu, kiedy będzie mógł w pełni z niej korzystać. Oczywiście szybkość ładowania strony jest wyrażana w sekundach, jednak ocenia się także odczucia internauty dotyczące korzystania z konkretnego serwisu. Dlaczego poświęca się temu tak dużo uwagi? Powodów jest co najmniej kilka. Przede wszystkim firma Google w 2010 roku ogłosiła informację dotyczącą wpływu szybkości ładowania strony internetowej na pozycjonowanie. Jest to szalenie ważne, nie tylko dla sklepów e-commerce, ale również dla wszystkich serwisów, którym zależy na dużej liczbie odwiedzin. Co jeszcze warto wiedzieć o tym zagadnieniu?

Jak szybkość działania strony internetowej wpływa na użytkowników?

Na początku warto zaznaczyć, że zdecydowana większość użytkowników Internetu już dawno przyzwyczaiła się do błyskawicznego wczytywania nawet rozbudowanych stron internetowych. W sytuacji, gdy ładowanie bloga, sklepu lub innego serwisu trwa zbyt długo, po prostu rezygnują z odwiedzin. Jest to najgorszy możliwy scenariusz dla właściciela witryny.

  • Kolejnym negatywnym efektem działania zbyt wolnej strony są nieskuteczne kampanie marketingowe. Nawet gdy posiadamy produkt odpowiadający na potrzeby użytkowników i w dodatku charakteryzujący się niską ceną, nasze reklamy nie będą efektywne, gdy ładowanie strony trwa zbyt długo. Po kliknięciu w sponsorowany link użytkownik zostaje np. przekierowany do sklepu internetowego. Jeżeli to przekierowanie trwa np. 8 sekund, wówczas zachodzi duże prawdopodobieństwo, że do niego nie dojdzie. Niestety w takiej sytuacji właściciel również płaci za reklamę.
  • Co ciekawe, reklamy na mediach społecznościowych, które kierują do szybkowczytujących się witryn są zdecydowanie bardziej promowane. W 2017 roku taką informację opublikował serwis Facebook, który również jest właścicielem serwisu Instagram.
  • Następnym, bardzo ważnym aspektem jest budowanie zaufania wśród użytkowników. Jest to szczególnie istotne w przypadku sklepów internetowych. Zbyt wolno działająca strona nie kojarzy się pozytywnie, a u niektórych osób może budzić podejrzenia, na podstawie których rezygnują np. z kupienia danego produktu bądź usługi.

Jak widać, szybkość strony ma ogromny wpływ na praktycznie wszystkich użytkowników Internetu. Ponadto może być jednym z czynników decydujących o sukcesie lub porażce np. platformy sprzedażowej. Internauci są bardzo niecierpliwi i przyzwyczajeni do natychmiastowego ładowania witryny. Gdy spotykają się ze zbyt wolnym działaniem strony internetowej, która może być bogata np. w wartościowe treści, często decydują się na przerwanie sesji.

Jakie czynniki wpływają na szybkość ładowania strony?

Jednymi z najważniejszych elementów, które spowalniają stronę internetową, co w rezultacie wydłuża jej ładowanie, są obrazy. Obecnie topowe smartfony robią zdjęcia w bardzo wysokiej rozdzielczości, co z kolei przekłada się na rozmiar zdjęcia. Przed umieszczeniem grafiki, obrazu lub właśnie fotografii, należy przygotować całość. Na początku, warto je skompresować, następnie wykadrować i finalne zapisać w odpowiednim formacie. Takie czynności pozwalają na znaczne odchudzenie obrazu, jednocześnie nie obniżając jego jakości.

  • Kolejną ważną kwestią jest certyfikat bezpieczeństwa SSL, który jest powiązany z protokołem HTTPS. W porównaniu do protokołu HTTP, ten pierwszy znacząco poprawia szybkość strony internetowej.
  • Długość podstron także ma wpływ na szybkość działania witryny. Nie trudno zgadnąć, że im dłuższa podstrona, tym więcej czasu potrzebuje na załadowanie. Ponadto jeżeli tekst jest podzielony zdjęciami o wysokiej rozdzielczości, wówczas otwieranie strony znacząco się wydłuża. Zdecydowanie najlepszym sposobem jest dzielenie tekstu na krótsze fragmenty.

W sieci można znaleźć ogromną liczbę darmowych widgetów i wtyczek, które szczególnie kuszą osoby posiadające witrynę od niedawna. Niestety im większa liczba dodatków, tym strona potrzebuje więcej czasu na czytanie. W niektórych przypadkach nie można zrezygnować ze wszystkich wtyczek, jednak warto ograniczyć ich liczbę do absolutnego minimum.

Co jeszcze wpływa na szybkość działania strony internetowej?

Oczywiście nie sposób pominąć serwera/hostingu, na którym znajduje się sklep internetowy lub inna witryna.

  • Warto pamiętać, że o wyborze hostingu nie powinna decydować wyłącznie cena, zwłaszcza jeżeli witryna będzie wykorzystywana do profesjonalnych zastosowań, np. do sprzedaży produktów bądź usług. Cześć serwerów jest przeznaczona m.in. do dużych witryn, natomiast inne lepiej wspierają mniejsze strony internetowe.
  • Kolejnym ważnym czynnikiem wpływającym na szybkość strony jest ilość kodu. Obecnie strony internetowe opierają się o JavaScript, CSS oraz HTML. Im dłuższy jest kod, tym więcej czasu potrzeba na wczytanie. W przypadku wielofunkcyjnych motywów, właściciel może praktycznie dowolnie dostosowywać układ i wygląd do swoich potrzeb. Niestety takie motywy zazwyczaj negatywnie wpływają na prędkość wczytywania strony.
  • Jeżeli na stronie znajdują się przekierowania, warto ograniczyć ich liczbę do minimum, a najlepiej całkowicie wyeliminować.

Jaki powinien być czas ładowania strony internetowej? Oczywiście im krótszy, tym lepszy, jednak w momencie gdy strona ładuje się dłużej niż 4, 5 sekund warto popracować nad skróceniem tego czasu np. do 3 sekund. W sieci można znaleźć szereg narzędzi, dzięki którym można dokładnie przeanalizować czas ładowania konkretnej witryny. Część z nich jest bezpłatna, dlatego warto skorzystać z co najmniej kilku i porównać wyniki. Na ich podstawie zaplanujmy działania mające na celu zredukowaniu czasu potrzebnego do otwarcia danej witryny do minimum. Oczywiście błyskawiczne ładowanie witryny nie zastąpi wartościowych, ciekawych dla użytkowników treści, produktów lub usług. Jednak gdy czas będzie zbyt długi, przerwanie sesji jest wysoce prawdopodobne. Warto również dodać, że użytkownicy nie lubią ponownie odwiedzać witryn, które potrzebują dużo czasu na całkowite załadowanie. Niestety jest to bardzo zła wiadomość zarówno dla właścicieli sklepów, blogów, jak i innych witryn internetowych.

Szybkość ładowania stron internetowych w wersji mobilnej

Od kilku lat właściciele witryn dokładają wszelkich starań, aby wersje mobilne ich stron internetowych funkcjonowały jak najlepiej. Obecnie wiele osób wykorzystuje smartfony i tablety nie tylko do przeglądania treści, ale również do kupowania produktów i usług. Ponadto część użytkowników Internetu łączy się wyłącznie poprzez smartfony.

  • Profesjonalne wersje mobilne stron internetowych nie powinny ładować się dłużej niż 2 sekundy. Każda kolejna sekunda zwiększa szanse na przerwanie sesji przez użytkownika.
  • AMP czyli Accelerated Mobile Pages to standard, który umożliwia tworzenie stron internetowych dostosowanych do korzystania na urządzeniach mobilnych. AMP umożliwia bardzo szybkie renderowanie strony, nawet w przypadku gdy użytkownik jest podłączony do stosunkowo wolnej sieci bezprzewodowej lub znajduje się w miejscu, w którym jest ograniczony zasięg.
  • Wykorzystanie pamięci podręcznej przeglądarki to kolejny skuteczny sposób poprawiający szybkość działania strony internetowej.
  • Warto także popracować nad samym projektem. Szybkość działania strony jest również uzależniona od liczby elementów, które się na niej znajdują. Dotyczy to zarówno standardowych, jak i mobilnych wersji. Prosta i przejrzysta strona internetowa wcale nie musi być nudna. Wręcz przeciwnie. Kreatywne podejście i nieszablonowe rozwiązania z pewnością zainteresują użytkowników.

Popularność smartfonów wymusza na właścicielach witryn jeszcze większe skupienie uwagi na mobilnych wersjach ich stron internetowych. Systematyczna optymalizacja sprawia, że szybkość ładowania ulubionych stron użytkowników regularnie się poprawia, dlatego osoby, które chciałyby zwiększyć ruch na swojej witrynie w wersji mobilnej, powinny zacząć właśnie od tego parametru.

5/5 - (2 votes)