Jak wykorzystać wartość domeny?

Jak wykorzystać wartość domeny?

Nazwa domeny ma ogromne znaczenie. Wpływa nie tylko na to, jak postrzegają nas użytkownicy sieci, ale również decyduje o pozycjonowaniu, czyli o tym, jak często trafiają na naszą stronę. Z dobrą domeną łatwiej jest budować wizerunek i świadomość marki, dlatego właśnie jej wybór jest tak istotny. Szczególnie cenne są te nazwy, które cechuje niepowtarzalność. Jednak czynników wpływających na wartość domeny jest więcej. Najważniejsze z nich to:

  • Długość – im nazwa krótsza, tym lepsza, ponieważ łatwiejsza do zapamiętania i bardziej chwytliwa. Najdroższe będą więc nazwy dwuliterowe z rozszerzeniem .com.
  • Rozszerzenie – oczywiście najbardziej cenione są rozszerzenia popularne, takie jak .pl i .com. Są krótkie (w odróżnieniu od np. com.pl), a przy tym brzmią znajomo, nie budzą wątpliwości ze strony użytkowników i zwiększają ich zaufanie do witryny.
  • Obecność polskich znaków – korzystniejsze się domeny bez polskich znaków (IDN). Powód jest prosty: z reguły nie jesteśmy przyzwyczajeni do wpisywania ich w wyszukiwarkę.
  • Nawiązanie do konkretnej branży – wartość domeny rośnie również wtedy, gdy w jej nazwie znajdują się słowa kluczowe nawiązujące do konkretnej tematyki czy branży. Są to często najprostsze skojarzenia, które szybko zapadają w pamięć.

Znaczenie mają również wiek domeny (preferowane są starsze), jej historia (czy w przeszłości nie miała nałożonych kar), oraz dotychczasowa popularność strony (statystyki).

Korzyści płynące z posiadania wartościowej domeny

Na wartość domeny wpływają więc takie elementy jak jej długość, brak polskich znaków, czy wybrane rozszerzenie. Jeżeli już jesteśmy posiadaczami tak chwytliwej nazwy, można wykorzystać ją na wiele sposobów. Przede wszystkim zwiększa nasze szanse na rozwój biznesu i decyduje o poziomie zainteresowania ze strony użytkowników oraz wpływa na liczbę unikalnych odwiedzin. Dobra, treściwa domena lepiej się pozycjonuje. Stanowi też ważną część działań marketingowych – powinna być wyeksponowana na stronie, materiałach reklamowych, wizytówkach i ulotkach. Co więcej, w momencie zakończenia użytkowania danej domeny można ją sprzedać i to nawet na wyjątkowo korzystnych warunkach.