Strona internetowa, a RODO

Strona internetowa, a RODO

Wraz z wejściem w życie rozporządzenia o ochronie danych osobowych na właścicielach firm i nie tylko ciąży wiele obowiązków, które dotyczą również prowadzonych przez nich stron internetowych. Przepisy RODO to przede wszystkim ukłon w stronę użytkowników, których dane są w ten sposób lepiej chronione i mniej narażone na wykorzystywanie. Aby jednak mogli oni swobodnie skorzystać ze swoich praw, konieczne jest dopasowanie strony internetowej do wymogów prawnych. Jakie zmiany należy wprowadzić w pierwszej kolejności?

Polityka prywatności a przepisy RODO

Polityka prywatności to bardzo ważny dokument, który zdecydowanie powinien zostać umieszczony na stronie internetowej. Zawiera on informacje dotyczące przetwarzania danych, z którymi mogą zaznajomić się odbiorcy. Opublikowanie informacji dotyczących polityki prywatności jest obowiązkowe w sytuacji, gdy na naszej stronie znajduje się formularz kontaktowy i dobrowolne, gdy strona internetowa ma służyć głównie jako wizytówka. W dokumencie należy podać informację o tym, kto jest administratorem danych, jaki jest adres jego siedziby oraz dane kontaktowe. Kolejne ważne informacje dotyczą celu zbierania danych, wykorzystywanych w tym celu narzędzi analitycznych, czasu przetwarzania, prawach internauty oraz potwierdzenia tego, że firma działa zgodnie z przepisami RODO.

Zgoda klienta przy formularzach kontaktowych

Wspomniany już formularz kontaktowy musi zostać uzupełniony polami, tzw. checkboxami, po których zaznaczeniu odbiorca wyrazi swoją zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych. W tym samym miejscu musi znaleźć się również informacja o celu przetwarzania oraz prawach internauty. Przepisy RODO wymagają, by komunikat był napisany za pomocą widocznej czcionki oraz był jasno sformułowany. Podobne informacje muszą znaleźć się przy formularzu służącym np. do wysyłania CV oraz przy okienku zgody dotyczącym wysyłki newslettera. Jeśli tekst, który mamy umieścić, jest zbyt długi, by można było go napisać odpowiednio dużą czcionką, może on zostać umieszczony w linku. To do niego będzie odsyłać klauzula przy checkboxie.

Certyfikat SSL

Jednym z najlepszych sposobów na zabezpieczenie transmisji danych i zachowanie poufności są certyfikaty SSL. Można je rozpoznać po zielonym adresie strony z kłódką. Przepisy RODO wymagają bezpiecznej transmisji oraz przechowywania danych, dlatego certyfikat SSL jest wymagany na stronach z formularzem kontaktowym. W ten sposób uniemożliwiamy podsłuchiwanie transmisji, a jednocześnie zapewniamy większy komfort odbiorcom i poprawiamy wizerunek swojej strony internetowej. Dodatkowo obecność certyfikatu wpływa na lepsze pozycjonowanie. Jeśli chcesz poprawić swoją widoczność w sieci, a jednocześnie zadbać o bezpieczeństwo, sprawdź nasze usługi. Oferujemy różne rodzaje certyfikatów, które możesz dopasować do swoich potrzeb. Więcej informacji na ten temat znajdziesz pod linkiem https://rapiddc.pl/certyfikaty-ssl.

Obowiązek informacyjny

Dobrym pomysłem jest wdrożenie pop-upu, czyli wyskakującego okienka po wejściu na stronę, w którym podajemy informacje o sposobie przetwarzania danych, spełniając w ten sposób obowiązek informacyjny.