Jaką domenę wybrać dla swojej strony?

Jaką domenę wybrać dla swojej strony?

Domena, a dokładniej jej rozszerzenie, stanowi integralną część adresu strony internetowej. Określa między innymi zasięg danej witryny, a także opisuje w pewien sposób jej charakter, kojarząc się np. z daną branżą, funkcją czy rodzajem działalności właściciela. Przykładowo, domena z końcówką .pl będzie więc odpowiednia dla sklepu internetowego działającego tylko w Polsce, a .com czy .eu dla tego, który swoim zasięgiem wykracza poza granice kraju. Co więcej, jedno rozwiązanie może okazać się idealne dla biznesmena, inne dla blogera i serwisu informacyjnego, jeszcze inne dla lokalnego usługodawcy.

Wybór domeny powinniśmy uzależnić również od tego, jak chcemy być postrzegani przez użytkowników. Oczywiście największym zaufaniem cieszą się rozszerzenia domen takie jak:

  • .pl, .com (najlepsze rozwiązanie, jeżeli działamy na wielu rynkach), .com.pl, .eu

Są to opcje znane, lubiane, opatrzone i niebudzące żadnych wątpliwości co do zasięgu funkcjonowania witryny. Większość użytkowników bez wahania kliknie w link z takim rozszerzeniem. Dlatego osoby poszukujące rozwiązań sprawdzonych i bezpiecznych stawiają zazwyczaj na .pl, .com lub .com.pl. Za to dla organizacji o charakterze niekomercyjnym szczególnie zaleca się końcówki:

  • .edu (jeżeli strona ma związek z edukacją), .org (fundacje non-profit), .gov (serwis rządowy)

Alternatywy dla typowych domen

Dla działalności gospodarczej poza .com, .com.pl i .pl dobrą opcją będzie również rozszerzenie .biz. W przypadku blogów możemy zdecydować się na przykład na wymowne .blog, a przy prowadzeniu serwisu informacyjnego niebudzące wątpliwości .info. W przypadku telewizji i kanałów wideo często wykorzystuje się domeny z zakończeniem .tv, za to radia – .fm oraz .am.

Warto wspomnieć tutaj także o dużej liczbie zupełnie nowych domen, takich jak np. .studio, .ltd., czy .agency, a nawet .pizza lub .coffee. To propozycje dla tych firm, które chcą się wyróżnić i jednocześnie wyraźnie podkreślić charakter swojej działalności. Kolejną ciekawą opcją są rozszerzenia regionalne, stworzone dla mniejszych, lokalnych firm, które obejmują swoim zasięgiem np. konkretne miasto czy województwo, np. .gdansk.pl, .slask.pl.